Korzyści z budowania silnej marki zespołu odczujesz wtedy, gdy uznasz, że inni ludzie, w tym członkowie własnego zespołu, są dla Ciebie ważni. W innym przypadku – skończ lekturę w tym momencie, i nie trać czasu na trudny biznesowy temat.
Budowanie marki zespołu to proces wymagający posiadania strategii omówionej z zespołem, określenia wspólnych wartości oraz zasad komunikacji w zespole i z ludźmi, którzy są odbiorcami Waszych usług. Tym samym do budowania marki zespołu potrzebna jest długoterminowa perspektywa oraz zaangażowanie czasu i uwagi zespołu, czyli jakiś wysiłek. Nie każdego lidera stać na taką inwestycję, bo też i nie każdy lider musi aspirować do budowania zespołu premium. Jeśli jednak uznasz, że strategia biznesu wymaga skupienia uwagi Twojej i zespołu na relacjach z pracownikami i klientami, zdefiniuj na początek powód, by skupić się na budowaniu silnej marki Twojego zespołu, który cieszy się zaufaniem na rynku pracy i w firmie.
Korzyści z budowania silnej marki zespołu
Silna marka zespołu oznacza kapitał zaufania i dobrą reputację płynącą z uważnych relacji i doświadczeń, które Twoi ludzie oferują klientom wewnętrznym i zewnętrznym. Silna marka jest nagrodą, która generuje liczne benefity:
- Buduje silną pozycję zespołu jako użytecznego i wartościowego partnera biznesowego, bez względu na bieżącą strategię firmy czy miejsce w strukturze organizacyjnej.
- Wpływa na poczucie bezpieczeństwa oraz stabilność zatrudnienia i motywację pracowników
- Buduje morale i zaangażowanie pracowników
- Ułatwia identyfikację zespołu z zespołowymi wartościami – a to silny, pozafinansowy motywator
- Buduje lojalność członków zespołu i partnerów dzięki wysokiej wiarygodności
- Przekłada się też na mniejszą rotację i absencję kluczowych pracowników, zmniejsza koszty motywacji finansowej.
- Kształtuje opinię, że zespół jest dobrze zrekrutowany, zmotywowany i zarządzany strategicznie przez dobrego lidera
- „Markowe zespoły” są zazwyczaj bardziej innowacyjne i kreatywne – w atmosferze zaufania ludzie są skłonni kwestionować utarte rozwiązania, prezentować innowacyjne pomysły i własne rekomendacje, komunikować wątpliwości, mówić szczerze o oczekiwaniach i potrzebach. Zwiększa to również chęć do kooperacji w miejsce prób walk, ucieczek, zachowań biernych lub sabotujących.
Zastanów się, jakie wyzwania stoją przed Twoją firmą, które w wybranych zagadnień masz na swojej strategicznej “tapecie”:
- potrzeby klientów
- długoterminowe relacje
- zaufanie
- dobra reputacja i wiarygodność
- doświadczenie (customer/user/employee experience)
- konkurencyjność
- jakość
- wartość
Jeżeli, zaznaczyłbyś choć jedno z wyżej wymienionych, to masz dobry powód, by pomyśleć o marce swojego zespołu. Markowy zespół z dobrą reputacją:
- buduje efektywne długoterminowe relacje z ważnymi partnerami
- cieszy się zaufaniem klientów nawet gdy firma lub branża przeżywają kryzys
- jest kolektywnym, wiarygodnym ambasadorem marki pracodawcy
- skutecznie przyciąga utalentowanych pracowników przy mniejszych kosztach rekrutacji
- “dowozi” ponieważ reputacja często jest kluczowym czynnikiem sukcesu w realizacji celów biznesowych