W czasach płynnej ponowoczesnej zmiany, w świecie VUCA, Employer Brandingu i Employee Experience, lider HR rozwija kompetencje niezbędne do skutecznej komunikacji i budowania silnej marki swojej i zespołu HR. Taka marka to nie chwilowy fejm, kampania PR, liczba followersów czy prezentacja success story na konferencji. To nie wypasiony profil w social media, ani kreatywna zakładka pt. Kariera. Silna marka to satysfakcja, lojalność i referencje będące skutkiem uważnego komunikowania się z ludźmi, oferowania dobrych doświadczeń i spełniania złożonych obietnic. Tym samym, wykreowany wizerunek, nie mający pokrycia w rzeczywistości, skutkuje rozczarowaniem i skutecznie rujnuje markę. Bo marka to odczucia, a tych nie można kupić.
Kryteria sukcesu w budowaniu silnej marki zespołu HR:
- przemyślana i zintegrowana komunikacja skupiona na efektach działań
- umiejętności marketingowe i sprzedażowe
- znajomość siebie i świadomość otoczenia biznesowego
- samozaparcie i determinacja
- dobrze zdefiniowane cele sformułowane językiem korzyści partnerów oraz oferowanych wartości
- wierność wartościom własnym i ustalonym zasadom
- asertywność, odwaga w rezygnowaniu z „krótkowzrocznych” sojuszy, silny kręgosłup, przywiązanie do etyki oraz odporność zespołowa i indywidualna
- skoncentrowanie na profesjonalnej pracy nad rzecz innych przy założeniu, że inni, przez dłuższy czas, mogą tego nie dostrzegać i nie doceniać.
HR zmaga się z wyzwaniami podobnie jak inne działy, których specyfika roli i zadań wymusza pewien profesjonalny dystans w relacjach z ludźmi. Trudno budować bliskość, mając dostęp do wrażliwych danych i decyzji, czasem niepopularnych zmian, często dodatkowej pracy związanej z rozwojem i zmianami. Jednak bycie strażnikiem zasad, regulaminów, struktur, ludzkich postaw i zachowań, kultury i wartości firmy – może być przywilejem lub przekleństwem. Różnica kryje się w przemyślanej strategii marki zespołu.
Tymczasem szefom takich „trudnych zespołów” często brakuje pomysłu, jak budować zaufanie i autorytet własny i zespołu. Profesjonalny lider skutecznie zarządza zarówno swoją marką, jak i marką zespołu HR.
Budowa silnej marki zespołu wymaga od lidera i zespołu kompetencji wybiegających poza czysto eksperckie, takich jak:
- samoświadomość
- myślenie strategiczne
- komunikacja strategiczna i interpersonalna
- umiejętność poszukiwania benchmarków
- dystans do siebie i ciekawość potrzeb innych
- umiejętność i gotowość do oceny pracy siebie i własnego zespołu z perspektywy innych, także wymagających i trudnych ale ważnych partnerów
- tolerancja na zmiany
- gotowość do przyjmowania feedbacku, także krytycznego
- sprawczość – budowanie zawodowego dobrego wpływu
- automotywacja, czyli umiejętność pracy w oparciu o motywację wewnętrzną, m.in. wartości.
Firmy traktują markę jako narzędzie budowania zaufania, reputacji, relacji z klientami i pracownikami Tym samym kładą coraz większy nacisk na umiejętność budowania silnych marek liderów i zespołów oraz zdolność pracowników do budowy i zarządzania swoja marką osobistą. To właśnie w tym trójkącie: dobra strategia – profesjonalny lider –zespół ludzi zintegrowany wokół wartości wypracowuje się zaufanie, wiarygodność i efektywność firmy, czyli przewagi konkurencyjne.
W przypadku budowania marki zespołu nie ma szybkiego zwrotu z inwestycji – pracownicy i kadra często dopiero po kilku latach doceniają jakość, atrakcyjność i użyteczność rozwiązań wprowadzonych przez mądry, strategicznie i zorientowany na ludzi, zespół HR.