Korzyści z budowania silnej marki zespołu odczujesz wtedy, gdy uznasz, że inni ludzie, w tym członkowie własnego zespołu, są dla Ciebie ważni. W innym przypadku – skończ lekturę w tym momencie, i nie trać czasu na trudny biznesowy temat. 

Budowanie marki zespołu to proces wymagający posiadania strategii omówionej z zespołem, określenia wspólnych wartości oraz zasad komunikacji w zespole i z ludźmi, którzy są odbiorcami Waszych usług. Tym samym do budowania marki zespołu potrzebna jest długoterminowa perspektywa oraz zaangażowanie czasu i uwagi zespołu, czyli jakiś wysiłek. Nie każdego lidera stać na taką inwestycję, bo też i nie każdy lider musi aspirować do budowania zespołu premium. Jeśli jednak uznasz, że strategia biznesu wymaga skupienia uwagi Twojej i zespołu na relacjach z pracownikami  i klientami,  zdefiniuj na początek powód, by skupić się na budowaniu silnej marki Twojego zespołu, który cieszy się zaufaniem na rynku pracy i w firmie.  

Korzyści z budowania silnej marki zespołu  

Silna marka zespołu oznacza kapitał zaufania i dobrą reputację płynącą z uważnych relacji i doświadczeń, które Twoi ludzie oferują klientom wewnętrznym i zewnętrznym. Silna marka jest nagrodą, która generuje liczne benefity: 

  • Buduje silną pozycję zespołu jako użytecznego i wartościowego partnera biznesowego, bez względu na bieżącą strategię firmy czy miejsce w strukturze organizacyjnej.  
  • Wpływa na poczucie bezpieczeństwa oraz stabilność zatrudnienia i motywację pracowników  
  • Buduje morale i zaangażowanie pracowników 
  • Ułatwia identyfikację zespołu z zespołowymi wartościami – a to silny, pozafinansowy motywator 
  • Buduje lojalność członków zespołu i partnerów dzięki wysokiej wiarygodności  
  • Przekłada się też na mniejszą rotację i absencję kluczowych pracowników, zmniejsza koszty motywacji finansowej. 
  • Kształtuje opinię, że zespół jest dobrze zrekrutowany, zmotywowany i zarządzany strategicznie przez dobrego lidera 
  • „Markowe zespoły” są zazwyczaj bardziej innowacyjne i kreatywne – w atmosferze zaufania ludzie są skłonni kwestionować utarte rozwiązania, prezentować innowacyjne pomysły i własne rekomendacje, komunikować wątpliwości, mówić szczerze o oczekiwaniach i potrzebach. Zwiększa to również chęć do kooperacji w miejsce prób walk, ucieczek, zachowań biernych lub sabotujących.  

Zastanów się, jakie wyzwania stoją przed Twoją firmą, które w wybranych zagadnień masz na swojej strategicznej “tapecie”:

  • potrzeby klientów 
  • długoterminowe relacje 
  • zaufanie 
  • dobra reputacja i wiarygodność 
  • doświadczenie (customer/user/employee experience) 
  • konkurencyjność 
  • jakość 
  • wartość 

Jeżeli, zaznaczyłbyś choć jedno z wyżej wymienionych, to masz dobry powód, by pomyśleć o marce swojego zespołu. Markowy zespół z dobrą reputacją: 

  • buduje efektywne długoterminowe relacje z ważnymi partnerami  
  • cieszy się zaufaniem klientów nawet gdy firma lub branża przeżywają kryzys  
  • jest kolektywnym, wiarygodnym ambasadorem marki pracodawcy 
  • skutecznie przyciąga utalentowanych pracowników przy mniejszych kosztach rekrutacji
  • “dowozi” ponieważ reputacja często jest kluczowym czynnikiem sukcesu w realizacji celów biznesowych